keskiviikko 1. heinäkuuta 2020

Suuri kysyntä ja osittainen tarjonta

Katselin pätkän Karita Mattilan konsertista, Ville Matvejeff säesti painolla. Tuli mieleeni,että haluavatko he oopperan loppuvan vai jatkuvan. Kai siitä lähtien kun Putin oli oopperaa Savonlinnassa katsomassa, niin ei kuvissa niin ole ollut Olavinlinnaa ja lavasteita - onko niissä jokin vika? Yleensä, kun kysyntä on valtava, niin jokin prakaa, joku alkaa lasketella ärräpäitä etteikö sitä nyt saada toimimaan, ja niin hommaan tarttuu ties keitä, joilla on jokin meriitti, mutta jotka eiväöt ole omistautuneita asialle, ja niin omistautuneet jäävät pois juuri silloin kuin kysyntä heidän tuottamalleen laadulleolisi suurin, ja niin silloin saattaa jäädä pois heidän jälkipolvensakin ammatissaan. Mikä kai tarkoittaa, että olisi televisioitava ulkomaillekin tuollaiset hienot näytökset ja kuuluttajien tiedotettava oikein, että ne kyllä ovat saatavilla. Ja jos silloin oopperan kysyntä on suuri, niin mainostettava monen eri maanoopperoita, jotta ne, jotka haluavat vaikkapa juuri senmaalaista, saisivat siitä kuulla, niin ei ryövättäisiisointa näytöstä vaan vain mainostettaisiin sen siivellä kai onnistuneestui.Mutta kia jos taitotasoerot ovat suuret, niin tarttisi jotakin opettaakin. (Luin vajaat kaksi vuotta sitten kirjan Tontun vuosi ja siitä jäi fiilis, että tonttuaihe prakaa kuin sillä olisi valtava kysyntä ja kaikki ryövättäisiin heti käsistä, ja niin kirjoitin pitkän pitkän englanninkielisen tekstin tonttutaitojen oppimisesta http://learntalents.blogspot.com ja nyt tuntuu siltä ettei aihe enää prakaa, ei ainakaan minu tekstini.) Maailma on globalisoitunut internetin myötä, ja siksi kai jotakin kiinnostavaa kulttuurinnälkään olisi oltava saatavilla ulkomaillakin heti, jos aihe on pinnalla, vaikka se periaatteessa olisi lipputulojenmenetys, sillä sillä olisi vastattava ylisuureen kysyntään ja tavalliset kesälomamatkalaiset jäisivät.

* * *
16.10.2020   Suomalaisesta oopperasäveltäjästä tulee mieleen, että sen kai voi jakaa lähes koko Suomen kanssa. Jostain syystä, en tiedä oikein miksi, olen saanut Matvejeffistä vaikutelman, että hän kapellimestarina(?) halusi jakaa oopperan yleisön kanssa, jopamatemaattisesti suuntautuneiden näkemyksien kanssa, jolloin syntyi vaikutelma kuin olisi sanottu "me matemaattiset teemme täällä nyt oopperaa", jolloin taas oli tuossa tuo yhdessä tekeminen, joka yleensä meinaa, että tehdään kaavamaisemmin ja taito ja oma näkemys eivät pääse ääneen ja jos porukasta jotkut haluavat sabotoida tai romuttaa koko jutun, niin ollaan alttiita sille häiriölle. Onko tällä jotain tekemistä sen kanssa, kun nyt tuntuu, että onko oopperaa enää ollenkaan Savonlinnassa? Sen sijaan perinteinen tapa Savonlinnassa tehdä oopperaa on ollut paljon yksilöllisempi: "Tehdään jotakin hienoa,keksi jotakin upeaa, anna yksilölliselle näkemykselle tilaa." ja niin syntyy paljon mahtavampaa oopperaam, paljon helpommalla, kun ei tarvitse kaikkien alun perin osata, jotta jokin pääsisi mukaan, vaan riittää, että se on hyvä idea.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

What foreigners want to hear about

 Looking at the picture in the back cover of my book 8. about the Skills Of Christmas Gnomes, after having visited some Eurovision Song Cont...